Anket; Açık, Kısa ve Net Sorular Sorabilme Sanatıdır
Anket sorularını belirlemek dışarıdan kolay gibi görünebilir. Ancak unutmayın: katılımcılarla diyalog halinde değilsiniz; bu nedenle, en baştan açık, kısa ve net sorulara ihtiyacınız var.
Açık ve basit bir dil kullanın.
Basit cümleler ve yaygın olarak kullanılan kelimeler tercih edin. Anlaşılmayacak terimleri belirleyin ve bunları açıklamak için parantez içerisinde tanımlamalar yapın.
Çok espirili olmaktan kaçının.
Zekice sorular eğlenceli olabilir, ancak genellikle güvenilir veri sağlamazlar. Mizahınızı anket davetiniz veya tanıtım metniniz için saklayın.
Anketi mümkün olduğunca kısa tutun.
Anketi cevaplamak; katılımcılarınız için sizin hissettiğinizden çok daha uzun sürecektir. Giderek daha hızlı yaşanılan ve dikkat sürelerinin azaldığı bir dünyada, katılımcıların konsantrasyonunu dikkate alın.
Sorularınızla yaratacağınız beklentileri düşünün.
Potansiyel maaş artışları veya işten çıkarmalar hakkında sorular sorarsanız, anket katılımcıları makul olarak zam beklentisine veya işten çıkarma korkusuna kapılabilirler. Bu, yanıtları etkileyebilir ve gerçekçi olmayan beklentiler yaratabilir. Her soru için kendinize şu soruyu sorun: Bu soruyu okuyan katılımcılar, niyetiniz hakkında ne düşünecekler?
Katılımcılarınızın cevaplayamayacağı sorular sormayın.
Sadece belirli ekiplerin kullandığı terimleri içeren sorular sormayın. Katılımcılar “Bilmiyorum” seçeneğini işaretleyebilseler bile, akıllarını karıştırmayın ve bilgisiz hissetmelerine neden olmayın.
Çok fazla açık uçlu soru sormayın.
Açık uçlu soruları analiz etmek için çok zaman gerekebilir. Ayrıca, cevaplamak da zaman alıcı olabilir. Eğer çok sayıda açık uçlu soruya ihtiyaç duyarsanız, anket yerine görüşmeler veya odak grup çalışmaları daha verimli olabilir. İnsanlar bazen anketlerin fikir toplamak için iyi bir yol olduğunu düşünürler, ancak fikirlerin kalitesinin genellikle insanların onlara harcadıkları zamanla ilişkili olduğunu unutmayın. Çok fazla açık uçlu soru, yeni fikirler duymanızı sağlamaz.
Daha fazla bilgi ve ipucu için “Çalışan Bağlılığı Anketi Kılavuzu“muzu indirmeyi unutmayın.